EMOTIONAL QUOTIENT PADA TINGKAT PEMAHAMAN AKUNTANSI PADA MAHASISWA JURUSAN AKUNTANSI

Authors

  • Syarif Muhammad Ilham Politeknik Negeri Pontianak
  • Rahman Sastrawan Politeknik Negeri Pontianak
  • Chornolius Hendreo Politeknik Negeri Pontianak

DOI:

https://doi.org/10.34127/jrakt.v10i2.1834

Keywords:

Emotional Quotient;, Pemahaman Akuntansi, SmartPLS, Accounting Students

Abstract

This study aims to analyze the influence of emotional quotient (EQ) on the level of accounting understanding among students of the Accounting Department of PSDKU Pontianak State Polytechnic, Sanggau Campus. EQ is measured through five dimensions, namely self-awareness, self-management, motivation, empathy, and social skills. The research method used a quantitative approach by distributing questionnaires to 70 respondents, but only 54 data were suitable for processing. Data analysis was carried out using the Partial Least Square-Structural Equation Modeling (PLS-SEM) technique through SmartPLS 3.0 software. The results showed that self-awareness, motivation, and social skills had a significant positive effect on accounting understanding, while self-management and empathy had no significant effect. The coefficient of determination (R²) value of 0.508 indicates that the EQ variable is able to explain 50.8% of the variation in students' accounting understanding. This finding emphasizes the importance of developing emotional aspects, especially motivation and social skills, in improving the academic competence of accounting students.

Author Biographies

Syarif Muhammad Ilham, Politeknik Negeri Pontianak

Jurusan Akuntansi Prodi D3 Akuntansi Kampus Kabupaten Sanggau

Rahman Sastrawan, Politeknik Negeri Pontianak

Jurusan Akuntansi Prodi D3 Akuntansi Kampus Kabupaten Sanggau

Chornolius Hendreo, Politeknik Negeri Pontianak

Jurusan Akuntansi Prodi D3 Akuntansi Kampus Kabupaten Sanggau

References

Agustina, B., Shodiq, N., & Amin, M. (2018). Pengaruh Kecerdasan Akuntansi Terhadap Pemahaman Pelajaran Akuntansi. E-Jra, 7(7).

Alifah, F. N. (2019). Pengembangan Strategi Pembelajaran Afektif. Tadrib, V (1), 68–86.

Apriandi, R. F. (2021). Pengaruh Kecerdasan Emosional Terhadap Tingkat Pemahaman Akuntansi Pada Mahasiswa Akuntansi Di Universitas Jambi. Jurnal Riset Akuntansi Jambi, 4(1), 33–41.

Gaffar, A. N. (2021). Analisis Kecerdasan Emosional Mahasiswa Dalam Menigkatkan Pemahaman Akuntansi. 2(1), 1–12.

Ghozali, I., & Latan, H. (2015). Konsep, Teknik, Aplikasi Menggunakan Smart Pls 3.0 Untuk Penelitian Empiris. Bp Undip.

Goolman, D. (2000). Emotional Intelligence: Kecerdasan Emosional. Pt Gramedia Pustaka Utama.

Horri, M., & Handayani, A. E. (2018). Pengaruh Kecerdasan Emosional Terhadap Tingkat Pemahaman Akuntansi Pada Mahasiswa Akuntansi Di Universitas Dr. Soetomo. Jurnal Analisa Akuntansi Dan Perpajakan, 2(2), 86–98.

Satria, M. R. (2017). Pengaruh Kecerdasan Emosional Terhadap Tingkat Pemahaman Akuntansi Pada Mahasiswa Akuntansi di Kota Bandung. Amwaluna: Jurnal Ekonomi Dan Keuangan Syariah, 1(1), 66–80. Https://Doi.Org/10.29313/Amwaluna.V1i1.2022

Wiyono, W. (2012). Pengaruh Kecerdasan Emosional Terhadap Tingkat Pemahaman Akuntasi.

Yulianingsih, C. W., Amin, M., & Fakhriyyah, D. D. (2023). Pengaruh Pengendalian Diri, Self Confidence, Motivasi Dan Minat Belajar Terhadap Tingkat Pemahaman Akuntansi (Studi Pada Mahasiswa Akuntansi Universitas Brawijaya Dan Universitas Islam Malang). In E_Jurnal Ilmiah Riset Akuntansi (Vol. 12). Http://Riset.Unisma.Ac.Id/Index.Php/Jra,

Zulfah. (2021). Karakter: Pengendalian Diri. 1(1), 28–33.

Downloads

Published

2025-11-10