PENGARUH BIAYA PENDIDIKAN, BIAYA PELATIHAN DAN BIAYA PROMOSI TERHADAP TINGKAT PENJUALAN PADA SEKTOR ROKOK (STUDI KASUS PT. GUDANG GARAM. TBK)
DOI:
https://doi.org/10.34127/jrakt.v8i1.849Abstract
This study aims to analyze the effect of education, training, and promotion costs on the level of sales at PT Gudang Garam Tbk. The research method used is hypothesis testing using multiple linear regression. The data used in this study is the financial data of companies listed on the stock exchange. The analysis results show that training costs influence sales but are not significant. This is indicated by a significance value of 0.619, more significant than the significance level of 0.05 (5%). In addition, advertising costs also influence sales with a significance value of 0.236. However, the effect of education, training, and advertising costs on sales is insignificant. In addition, the analysis results also show that the regression model used has an accuracy rate of 58.7% which is explained by the independent variables. Companies can consider managing education, training, and promotion costs more effectively to increase their sales levels. Future research can involve other variables that affect sales and use a larger sample to obtain broader generalizations.
Key words: Education and Training Costs, Promotion Costs, Sales
References
Abdullah, T. dan F. T. (2017). Bank dan Lembaga Keuangan. Jakarta: Rajawali Pers. Rajawali Press.
Budianto, A. (2015). Manajemen Pemasaran. Yogyakarta: Ombak, 11–57.
Darda, A., Rojikun, A., & Yusuf, Y. (2022). Anteseden Kinerja Pegawai (1st ed.). Eureka Media Aksara.
Ghozali, I. (2018). Aplikasi Analisis Multivariate dengan program IBM SPSS 25 (T. A. IX (ed.)). Badan Penerbit Universitas Diponegoro.
Irianto, H. A. (2017). Pendidikan sebagai investasi dalam pembangunan suatu bangsa. Kencana.
Kadarisman, M. (2012). Pengertian dan filosofi manajemen kompensasi. Manajemen Sumber Daya Manusia.
Kusumawati, R. (2010). Pengaruh karakteristik pimpinan dan inovasi produk baru terhadap kinerja perusahaan untuk mencapai keunggulan bersaing berkelanjutan. AKSES: Jurnal Ekonomi Dan Bisnis, 5(9).
Mardatillah, A., Rosmayani, R., & Prayuda, R. (2022). Manajemen strategi: Keunggulan Bersaing Berkelanjutan Berbasis Indigenous Product Creativity. Marpoyan Tujuh Publishing.
Mirnawati, P. (2022). Imlementasi Pelatihan dan Hubungannya dengan Produktivitas karyawan di PTPN VI Pangkalan Koto Baru Kabupaten Lima Puluh Kota.
Nugroho, Y. A. B. (2019). Pelatihan dan Pengembangan SDM: Teori dan Aplikasi. Penerbit Unika Atma Jaya Jakarta.
Prakoso, T. (2019). Strategi Pemasaran Dalam Rangka Peningkatan Penjualan Produk Rokok Lucky Strike Mild Pt. Bentoel Investama, Tbk Wilayah Pemasaran Depok. JURNAL LENTERA AKUNTANSI, 4(2), 80–97.
Putra, A. M., & Saepudin, E. (2019). Konstelasi Pertarungan Isu Pertembakauan: Strategi Stakeholder Relation Gappri Di Tengah Kampanye Negatif Terhadap Industri Rokok Kretek. RELASI NEGARA INDUSTRI DAN MASYARAKAT DALAM PERSPEKTIF KOMUNIKASI, 149.
Riniwati, H. (2016). Manajemen Sumberdaya Manusia: Aktivitas Utama dan Pengembangan SDM. Universitas Brawijaya Press.
Santika, I. W. E. (2020). Pendidikan karakter pada pembelajaran daring. Indonesian Values and Character Education Journal, 3(1), 8–19.
Sihombing, D., Gultom, S., & Situmorang, B. (2022). MANAJEMEN SEKOLAH BERBASIS BUDAYA LOKAL: Strategi Meningkatkan Peran & Partisipasi Aktif Stakeholder Mewujudkan Sekolah Bermutu. DEEPUBLISH (Grup Penerbitan CV BUDI UTAMA).
Sosrowidigdo, S., Priadi, A., & Yusuf, Y. (2011). Analysis Of Competence And Influence On The Performance Of Teacher Of Emotional Intelligence In at SMA Islam Al-Izhar Pondok Labu. ISSIT 2011, 1(1), 36–48.
Sugiyono, S. (2018). Metode penelitian kuantitatif dan kualitatif dan R&D. Alfabeta Bandung.
Suparmi, S., Siswanto, A., Siswadhi, F., Utami, S. S., Wahyudi, I., Hidayati, L., Supartini, E., Ahmad, M., Chaerudin, A., & Kusumawati, B. (2023). MANAJEMEN SUMBER DAYA MANUSIA: Prinsip-Prinsip dan Praktik dalam mengelola Organisasi. PT. Sonpedia Publishing Indonesia.
Suryati, L. (2015). Manajemen Pemasaran: Suatu Strategi Dalam Meningkatkan Loyalitas Pelanggan: Suatu Strategi Dalam Meningkatkan Loyalitas Pelanggan. Deepublish.
Wiliandari, Y. (2014). Rancangan pelatihan dan pengembangan sdm yang efektif. Society, 5(2), 93–110.
Yam, J. H. (2020). Manajemen strategi: konsep & implementasi. Nas Media Pustaka.