STRATEGI PENGEMBANGAN USAHA WARUNG ZIPAU DI KAMPUNG CURUGSAWER KECAMATAN PANDEGLANG, KABUPATEN PANDEGLANG

Authors

  • Arif Rahman Sekolah Tinggi Ilmu Administrasi Banten
  • Ria Estiana Politeknik LP3I Jakarta
  • Neni Nuraeni Sekolah Tinggi Ilmu Administrasi Banten

DOI:

https://doi.org/10.34127/jrlab.v13i2.1124

Keywords:

Business Development, MSMEs, SWOT Analysis

Abstract

This study aims to determine the business development strategy of Warung Zipau in Pandeglang in order to survive in the culinary business that is getting tighter today. Warung Zipau is one of the MSMEs in Pandeglang that sells snacks such as fish balls with a distinctive taste and seblak with various filling variants. The method used in this study is using quantitative methods. The population used is buyers/customers who have made purchases at Warung Zipau in 2023, which is 7,160 customers with a sample of 99 people taken using a simple random sampling technique. This study uses SWOT analysis techniques, which compares external factors of opportunities and threats with internal factors of strengths and weaknesses using the internal strategy factor matrix or IFAS (Internal Factor Analysis Summary) and the external strategy factor matrix or EFAS (External Factor Analysis Summary). Warung Zipau based on internal strategies shows a strength score greater than a weakness score. While the external strategy shows an opportunity value score more than a threat value score. Reviewed through the calculation results in the IFAS and EFAS tables, it shows the results of the SO strategy which is in quadrant I, where this position supports an aggressive strategy, meaning that this position is a very profitable situation because Warung Zipau has a strong enough strength. To achieve business goals, the zipau stall business must develop future strategies by implementing a Growth Oriented Strategy.

References

Anggoro, A. P., Nurdiansyah, A., Kaunaini, B. N., Rivano, M. F., & Andini, N. P. Pengaruh Strategi Pemasaran dan Daya Saing terhadap UMKM Pengembangan Usaha Seblak dengan Metode Analisis SWOT. IJM: Indonesian Journal of Multidisciplinary, 1(3), 879-887. 2023.

Anggraini, R. Strategi Pengembangan Usaha Jamur Tiram Putih Melalui Analisis SWOT Ditinjau Dari Ekonomi Islam (Studi Pada Petani Jamur Tiram di Desa Lubuk Sahung Kecamatan Sukaraja Kabupaten Seluma) (Doctoral dissertation, IAIN BENGKULU). 2019.

Arifka, N. PENERAPAN STRATEGI BAURAN PEMASARAN 7P DALAM MENINGKATKAN PENJUALAN (Studi Kasus Pada Sambel Layah Arcawinangun). 2021.

Badan Pusat Statistik Indonesia, Jumlah Penduduk Indonesia Tahun 2021 dan 2022. https://www.bps.go.id. 20 Oktober 2023

Bakhri, S., Abdul Aziz, A. Z., & Khulsum, U. Analisis SWOT untuk Strategi Pengembangan Home Industry Kue Gapit Sampurna Jaya Kabupaten Cirebon. dimasejati: Jurnal Pengabdian Masyarakat. 2019.

Estiana, Ria, Nurul Giswi Karomah, and Teddy Setiady. Efektivitas Media Sosial Sebagai Media Promosi Pada UMKM. Deepublish, 2022.

Komariah, S. Analisis Strategi Pengembangan Usaha Gerabah Dalam Meningkatkan Kesejahteraan Pengrajin Dalam Perspektif Ekonomi Islam (Studi Usaha Gerabah di Pekan Podomoro Kecamatan Pringsewu Kabupaten Pringsewu) (Doctoral dissertation, UIN Raden Intan Lampung). 2021.

Maesyaroh, C., Maleha, N. Y., & Salim, A. Pengaruh Strategi Pemasaran Dan Daya Saing Usaha Terhadap Usaha Seblak Kuah Merah (Studi Kasus Ukm Di Kota Prabumulih). Jurnal Ilmiah Mahasiswa Ekonomi Syariah (JIMESHA), 3(1), 33-38. 2023.

Maulidah, F. L., & Oktafia, R. Strategi Pengembangan Usaha Kecil Dan Mikro Serta Dampaknya Bagi Kesejahteraan Masyarakat Di Desa Kweden Kecamatan Tarik Kabupaten Sidoarjo (Menurut Pandangan Maqaslud Syariah). Jurnal Ilmiah Ekonomi Islam, 6(3), 571-581. 2020.

Nomor, U. U. (20) Tahun 2008 Tentang Usaha Mikro Kecil Menengah.

Nurulliyanah, N., Iskandar, K., Setiadi, R., & Undartik, S. Manajemen Usaha dan Strategi Pemasaran melalui Peningkatan Citra Produk Usaha Warung Seblak Ibu Aenun (Studi Kasus Desa Cikuya). JAMU: Jurnal Abdi Masyarakat UMUS, 3(01), 48-55. 2022

Rangkuti, Freddy. Analisis SWOT: Teknik Membedah Kasus Bisnis. Jakarta: PT. Gramedia Pustaka Utama. 2014

Sridewi, N. Analisis Strategi Pengembangan Usaha Dalam Meningkatkan Pendapatan Pada Rumah Makan Sukma Rasa Labuapi Kabupaten Lombok Barat. 2020.

Sugiyono. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Afabeta, 2018.

Tayo, Y. Analisis Strategi Pengembangan Usaha Kuliner “The Crunchy” di Karawang. Jurnal Manajemen. 2022

Windiasari, D., Budianto, A., & Bastaman, I. D. Analisis Tows Dalam Menentukan Strategi Pemasaran Produk Skincare. Journal of Management Review, 6(3), 805-814. 2022

Downloads

Published

2024-05-15