PENGARUH STRATEGI PEMASARAN TERHADAP MINAT BELI PELANGGAN PADA PAKET WISATA DI NUANSA TOUR AND TRAVEL BANDUNG (STUDI KASUS PADA NUANSA TOUR AND TRAVEL BANDUNG TAHUN 2023)

Authors

  • Alya Putri Gustira Munaf Universitas Telkom
  • Sri Widaningsih Universitas Telkom

DOI:

https://doi.org/10.34127/jrlab.v13i3.1191

Keywords:

Marketing Strategy, Purchase Intention, Travel Agency

Abstract

This research aims to identify and analyze the impact of marketing strategies on consumer purchase intention at Nuansa Tour and Travel Bandung. This research uses a descriptive quantitative method with a survey approach, utilizing questionnaires distributed to consumers who have seen Nuansa Tour and Travel content on social media. The variables studied include the marketing mix (product, price, place, promotion, people, process, and physical evidence) and consumer buying interest, which are measured using a Likert scale. The data analysis technique uses a simple linear regression test to determine the relationship between marketing strategies and purchase intention. This research provides insight for Nuansa Tour and Travel in developing more effective marketing strategies to increase consumer buying interest. Recommendations include improving service quality, adjusting competitive prices, optimizing distribution channels, and strengthening promotions through social media. Thus, Nuansa Tour and Travel can better fulfill consumer needs and preferences and increase their competitiveness in the tourism market.

References

Akbar, A. S. (2021). Pengaruh Lokasi, Promosi Dan Harga Terhadap Minat Beli Pada Konsumen Kopi Ketje Lampung. Jurnal Ekobis Dewantara. Yogyakarta.

Alpasha, M. F. (2022). Pengaruh Organizational Citizenship Behavior (Ocb) Dan Quality Of Work Life (Qwl) Terhadap Kinerja Karyawan Pada Cv. Ads Smart Cctv. Retrieved From Universitas Pasundan: https://repository.unpas.ac.id/60927/

Anita Yusica BR Sinuraya, M. R. (2021). Pengaruh Bauran Pemasaran Niu Green Tea Terhadap Keputusan Pembelian Pada Mahasiswa Universitas Trunojoyo Madura. Agriscience.

Arum Wahyuni Purbohastuti, A. A. (2020). Meningkatkan Minat Beli Produk Shopee Melalui Celebrity Endorser. Jurnal Bisnis Terapan. Surabaya.

Febriansyah, K. (2021). Pengaruh Marketing Mix Terhadap Kepuasan Konsumen Di Kopi Studio 24 Malang. Retrieved From Institut Bisnis Dan Informatika Kwik Kian Gie.

Gilang Tendi Abdillah, R. T. (2023). Pengaruh Lokasi Dan Promosi Terhadap Keputusan Pembelian Produk Pada Cafe Jelang Hari Tasikmalaya (Survei Pada Konsumen Cafe Jelang Hari Tasikmalaya). Jurnal Fokus Manajemen. Kota Bengkulu.

Gugum Gumilang Wirakanda, I. S. (2020). Analisis Penanganan Keluhan Pelanggan (Studi Kasus Di Kantor Pos Bandung 40000). Jurnal Bisnis Dan Pemasaran.

Gusti Pratiwi, T. L. (2021). Pengaruh Kualitas Produk Dan Harga Terhadap Kepuasan Pelanggan Ud Adli Di Desa Sukajadi Kecamatan Perbaungan. Jurnal Bisnis Mahasiswa.

Hartini. (2021). Manajemen Pemasaran (Dasar & Konsep). Retrieved From Konsep Bauran Pemasaran 4p Dan 7p.

Istiqomah, N. (2023). Pengaruh Persepsi Harga Dan Physical Evidence Terhadap Kepuasan Serta Dampaknya Pada Loyalitas Pelanggan (Survey Pada Pelanggan Di Kedai Kopi Salarea). Retrieved From Universitas Pasundan.

Khusnul Khotimah, M. J. (2021). Menguji Marketing Mix 7p Terhadap Keputusan Pembelian Shopee Di Sukoharjo. Maker: Jurnal Manajemen. Sumatera Utara.

Makmur, A. (2021). Pengaruh Lokasi Dan Orang (People) Terhadap Kepuasaan Pelanggan. Retrieved From Univeristas Pasundan: https://repository.unpas.ac.id/61670/

Milly Millenia Istiqomah Mochtar, S. L. (2022). Pengaruh Media Sosial, Metode Pembayaran, Dan Kualitas Produk Terhadap Minat Beli Makanan Dan Minuman Di Cinema Xxi Manado Town Square. Jurnal Emba. Manado.

Sri Mayasari, W. D. (2021). Pengaruh Kualitas Produk Dan Pelayanan Terhadap Kepuasan Konsumen Pada Restoran Ayam Goreng Kalasan Cabang Iskandar Muda Medan. Jurnal Bisnis Mahasiswa.

Sri Ulina Lidia Sari, W. S. (2021). Analisis Penerapan Bauran Pemasaran Pada Coffee Shop Critoe Coffee Bandung 2022 . Jurnal Manajemen Pemasaran, Telkom University Bandung.

Downloads

Published

2024-09-18