PERAN MEDIA SOSIAL DALAM MENINGKATKAN DONASI YAYASAN GALANG BERSAMA KAMI
DOI:
https://doi.org/10.34127/jrlab.v14i3.1342Abstract
This study aims to analyze the role of social media in increasing donors for the Galang Bersama Kami Foundation, an Islamic philanthropic organization focused on empowering underprivileged communities and vulnerable groups in Palu City. The research employs a qualitative descriptive method, with data collected through direct observation, in-depth interviews, and digital documentation. The findings reveal that social media serves as an effective platform for attracting attention and building donor trust through transparent and inspiring content. The digital marketing strategies implemented by the foundation, such as the use of emotional narratives and direct donation features, successfully increased the number of new donors from 5,145 in 2021 to 57,000 in 2024. This study provides insights into the importance of consistent and professional social media content strategies in supporting fundraising efforts for nonprofit organizations.
References
Alamsyah, F. S., Sutomo, M., Zahara, Z., & Palawa, M. R. (2024). Analisis Strategi Digital Branding Dalam Konten Media Sosial Terhadap Peningkatan Dampak Dan Jangkauan Pada Badan Pusat Statistik Kota Palu. Jurnal Akuntansi, Manajemen Dan Ilmu Ekonomi (Jasmien), 4(04), 419-427.
Asyifah, F. A. (2024). Peran Media Sosial Pada Literasi Zakat Gen Y & Z Perajin Besi Desa Ngingas, Sidoarjo (Doctoral Dissertation, Universitas Hayam Wuruk Perbanas).
Arianto, B., & Handayani, B. (2023). Media Sosial Sebagai Saluran Komunikasi Digital Kewargaan: Studi Etnografi Digital. ARKANA: Jurnal Komunikasi Dan Media, 2(02), 220-236.
Alviani, S. R., & Gusnita, C. (2019). Analisis Media Sosial Sebagai Pembentuk Konflik Sosial Di Masyarakat. In Open Society Conference (Vol. 238).
Bachri, S., Dkk. (2024). Hubungan Pemasaran Media Sosial, Merek Keterlibatan, Keakratan Merek, Dan Loyalitas Merek. ICOBUS: E-ISSN 2746-5667.
Bachri, S., Dkk. (2023). Pemasaran Digital Untuk Mempengaruhi Kepuasan Pelanggan Dimediasi Oleh Keputusan Pembelian. Jurnal Aplikasi Manajemen: Vol. 21, No.3.
Damayanti, A., Delima, I. D., & Suseno, A. (2023). Pemanfaatan Media Sosial Sebagai Media Informasi Dan Publikasi (Studi Deskriptif Kualitatif Pada Akun Instagram@ Rumahkimkotatangerang). Jurnal PIKMA: Publikasi Ilmu Komunikasi Media Dan Cinema, 6(1), 173-190.
Fattah, V., Nurdin, D., Rombe, E., Hasanuddin, B., Nofal, M., Hatma, H., & Anisah, A. (2023). Peningkatan Daya Tarik Usaha Wisata Kain Tenun Donggala Di Desa Towale Kabupaten Donggala. Jurnal Abdimas Bina Bangsa, 4(2), 1815-1826.
Hasmawati, H., & Zahara, Z. (2020). Peran Atribut Produk Dan Media Sosial Terhadap Keputusan Pembelian Wardah Di Palu. Jurnal Ilmu Manajemen Universitas Tadulako (JIMUT), 6(1), 79-87.
Hasana, U., dkk. (2024). Strategi Pengoptimalan Kekuatan Media Sosial Instagram Dalam Usaha Bancreps. Jurnal Nuansa: Publikasi Ilmu Manajemen dan Ekonomi Syariah Vol. 2, No. 1.
Ikramawati, A. I., Zahara, Z., Parani, S. B. D., & Wanti, S. (2023). PENERAPAN SOCIAL MEDIA ADVERTISING DAN INFLUENCER ENDORSEMENT SEBAGAI STRATEGI PROMOSI USAHA OUT OF THE BOX. Bridging Journal Of Islamic Digital Economics And Management, 1(1), 298-303.
Maharani, A. R., Ponirin, P., Santi, I. N., & Risendy, R. (2024). Efektivitas Penggunaan Iklan Instagram Sebagai Media Promosi UMKM. Jurnal Kajian Dan Penelitian Umum, 2(1), 213-226.
Rombe, E., Nurmalasari, N. R., Bachri, S., & Auriza, M. Z. (2023). Pengaruh Social Media Marketing Instagram Dan Harga Terhadap Keputusan Pembelian Produk Thrift Dan Dampaknya Terhadap Kepuasan Konsumen Pada Youth Thrift Market Di Kota Palu. Manajemen Dewantara, 7(3), 388-399.
Ramadhan, R. A., Sutomo, M., Bachri, S., & Risnawati, R. (2024). Peran Digital Marketing Dalam Menarik Minat Calon Donatur Untuk Berdonasi Di Yayasan Galang Bersama Kami. Jurnal Ekonomi Dan Pembangunan Indonesia, 2(1), 207-214.
Putri, S. S. C., & Kadang, J. (2024). Peran Financial Literacy Dan Financial Technology Dalam Meningkatkan Kinerja UMKM. Jurnal Kolaboratif Sains, 7(8), 3287-3296.
Ramadhan, R. A., Sutomo, M., Bachri, S., & Risnawati, R. (2024). Peran Digital Marketing Dalam Menarik Minat Calon Donatur Untuk Berdonasi Di Yayasan Galang Bersama Kami. Jurnal Ekonomi Dan Pembangunan Indonesia, 2(1), 207-214.
Rombe, E., Nurmalasari, N. R., Bachri, S., & Auriza, M. Z. (2023). Pengaruh Social Media Marketing Instagram Dan Harga Terhadap Keputusan Pembelian Produk Thrift Dan Dampaknya Terhadap Kepuasan Konsumen Pada Youth Thrift Market Di Kota Palu. Manajeme.
Romadhoni, B., Dkk. (2023). Pengaruh Pemasaran Media Sosial Terhadap Keputusan Pembelian,Electronic Word Of Mouth (Ewom), Minat Pembelian. Journal Of Accounting And Finance Management: Vol. 4, No.1.
Satrio, M. R., Chalil, C., & Santi, I. N. (2017). Pengaruh Kepuasan Dan Kepercayaan Terhadap Loyalitas Pelanggan Rumah Makan Dua Putri Di Kelurahan Matano Kecamatan Bungku Tengah. Jurnal Ilmu Manajemen Universitas Tadulako (JIMUT), 3(2), 111-122.
Santi, I. N., & Fadjar, A. (2019). Fungsi Media Sosial Sebagai Alat Promosi Untuk Tujuan Wisata. Jurusan Manajemen, Fakultas Ekonomi Dan Bisnis Universitas Tadulako: Palu.
Savitri, E. A., Zahara, Z., & Ponirin, P. (2016). Pengaruh promosi melalui media sosial terhadap repurchase intention melalui electronic word of mouth. Jurnal Ilmu Manajemen Universitas Tadulako (JIMUT), 2(3), 241-250.
Savitri, E. A., Zahara, Z., & Ponirin, P. (2016). Pengaruh promosi melalui media sosial terhadap repurchase intention melalui electronic word of mouth. Jurnal Ilmu Manajemen Universitas Tadulako (JIMUT), 2(3), 241-250.
Octaviana, E., Zahara, Z., Ponirin, P., & Farid, F. (2024). PERAN CONTENT MARKETING INSTAGRAM SEBAGAI STRATEGI MENUMBUHKAN BRAND AWARENESS PADA USAHA SPRINGSHOP_PLW. Jurnal Ilmiah Manajemen, Ekonomi, & Akuntansi (MEA), 8(3), 289-304.
Putri, S. S. C., & Kadang, J. (2024). Peran Financial Literacy Dan Financial Technology Dalam Meningkatkan Kinerja UMKM. Jurnal Kolaboratif Sains, 7(8), 3287-3296.
Putri, S. S. C., & Kadang, J. (2024). Peran Financial Literacy Dan Financial Technology Dalam Meningkatkan Kinerja UMKM. Jurnal Kolaboratif Sains, 7(8), 3287-3296.
Yenianti, I. (2019). Promosi Perpustakaan Melalui Media Sosial Di Perpustakaan IAIN Salatiga. Pustabiblia: Journal Of Library And Information Science, 3(2), 223-237.
Zaharaa, Z., Dkk. (2021). Pengaruh Kualitas Layanan Elektronik, Kepercayaan Konsumen Dan Pemasaran Media Sosial Terhadap Niat Menggunakan Layanan Transportasi Online. Jurnal Internasional Ilmu Data Dan Jaringan 5 (2021) 471–478.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Author

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Jurnal Lentera Bisnis disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi-BerbagiSerupa 4.0 Internasional.
Berdasarkan ciptaan pada https://plj.ac.id/ojs/index.php/jrlab