PENGARUH PENGGUNAAN QRIS DAN PROMOSI DIGITAL TERHADAP PENINGKATAN PENJUALAN PADA TOKO PAKAIAN TRENDZ STORE RANTAUPRAPAT
DOI:
https://doi.org/10.34127/jrlab.v14i2.1494Keywords:
QRIS, Digital Promotion, Sales IncreaseAbstract
This study aims to analyze the effect of using QRIS and digital promotion on increasing sales at Trendz Store Rantauprapat, a modern clothing store that actively adopts technology in its business operations. The method used is descriptive with a quantitative approach through observation, interviews, and sales data before and after the implementation of QRIS and digital promotions. The results show that the use of QRIS facilitates transactions and increases customer convenience, while digital promotions through social media are effective in attracting new consumers and increasing the loyalty of existing customers. The synergy between the two has a significant impact on increasing sales of Trendz Rantauprapat stores with a joint effect of 40.3%. Therefore, the integration of digital payment technology and online marketing strategies is an important factor in the development of retail businesses in today's digital era.
References
Adinata, W., Rusylda, E., Saraswati, H., & Hidayat, W. (2023). Pengaruh Penggunaan QRIS Sebagai Alat Pembayaran Terhadap Kepuasan Nasabah. BUSINESS: Scientific Journal of Business and Entrepreneurship, 1(2).
Afriyanti, D. (2022). Dampak Penggunaan Qris Pada Umkm Di Kota Pekanbaru Dalam Rangka Mendorong Perkembangan Ekonomi Digital. Jurnal Khazanah Ulum Perbankan Syariah (JKUPS), 6(2).
Agnes, Lucky Hikmat Maulana, & Titiek Tjahja Andari. (2022). PENGARUH DIFERENSIASI DAN PROMOSI PENJUALAN TERHADAP KEPUTUSAN PEMBELIAN DENGAN DOMPET DIGITAL DANA PADA PENGGUNA APLIKASI DANA DI KOTA BOGOR. Jurnal Visionida, 8(1). https://doi.org/10.30997/jvs.v8i1.5472
Annisa, N., Rahawarin, M. A., & Pattimukay, H. V. R. (2023). Evaluasi Kebijakan Fitur Quick Response Code Indonesian Standard (QRIS) Di Kantor Perwakilan Bank Indonesia Provinsi Maluku. JUPEIS : Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 2(3). https://doi.org/10.57218/jupeis.vol2.iss3.761
Herdianto, M. S., & Indayani, L. (2024). Pengaruh Digital Marketing, Store Atmosphere, dan Promosi Penjualan terhadap Keputusan Pembelian di Informa Suncity Sidoarjo. Innovative Technologica: Methodical Research Journal, 1(3). https://doi.org/10.47134/innovative.v1i3.54
Muhajir, A., & Bilgies, A. F. (2022). Pengaruh Digital Marketing Dan Strategi Promosi Terhadap Peningkatan Penjualan Pada CV. Sinar Terang Gresik. ADILLA : Jurnal Ilmiah Ekonomi Syari’ah, 5(2). https://doi.org/10.52166/adilla.v5i2.3197
Nugraha, F., & Kurniawan, H. (2023). Pengaruh Promosi Digital Terhadap PeningkatanPenjualan Bagi Wirausaha Di Bidang KonveksiMelalui Media Sosial. Jurnal Minfo Polgan, 12.
Sukmawati, C. E., & Masruriyah, A. F. N. (2023). Pengenalan QRIS Sebagai Metode Pembayaran UMKM di Desa Kalijati. Konferensi Nasional Penelitian Dan Pengabdian (KNPP) Ke-3 Universitas Buana Perjuangan Karawang.
Tobing, G. J., Abubakar, L., & Handayani, T. (2021). Analisis Peraturan Penggunaan QRIS Sebagai Kanal Pembayaran Pada Praktik UMKM Dalam Rangka Mendorong Perkembangan Ekonomi Digital. Acta Comitas, 6(03). https://doi.org/10.24843/ac.2021.v06.i03.p3
Triwardhani, D. (2020). PENGARUH PROMOSI DIGITAL PADA KEPUTUSAN PEMBELIAN AGENSI IKLAN ONLINE. JBMI (Jurnal Bisnis, Manajemen, Dan Informatika), 16(3). https://doi.org/10.26487/jbmi.v16i3.9071
Wardani, D. K., & Sari, A. N. (2023). Minat Penggunaan Terhadap Penggunaan Sesungguhnya Quick Response Code Indonesia Standard (Qris) Di Era New Normal. Jurnal Simki Economic, 6(1). https://doi.org/10.29407/jse.v6i1.145
Wulandari, A. (2022). Pengaruh Penggunaan Quick Response Code Indonesian Standard (QRIS) Terhadap Omset Penjualan Pada Usaha Darul Huda Snack Kecamatan UKUI. In Bisnis syariah.
Yusman, C. A. (2022). Analisis faktor – faktor yang mempengaruhi pedagang terhadap penggunaan quick response code indonesian standard di metropolitan city panam kota pekanbaru menurut ekonomi syariah. Skripsi.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Author

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Jurnal Lentera Bisnis disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi-BerbagiSerupa 4.0 Internasional.
Berdasarkan ciptaan pada https://plj.ac.id/ojs/index.php/jrlab