PERAN MEDIA SOSIAL SEBAGAI PEMASARAN DIGITAL BAGI UMKM

Authors

  • Nia Rifanda Putri Universitas Muhammadiyah Kendal Batang
  • Wanda Laksniyunita Universitas Kebangsaan Republik Indonesia
  • Kherayani Nur Universitas Muslim Maros
  • Basnendar Herry Prilosadoso Institut Seni Indonesia Surakarta
  • Yovita Yulia M. Zai Universitas Mercubaktijaya

DOI:

https://doi.org/10.34127/jrlab.v14i2.1589

Keywords:

Social Media, Digital Marketing, MSMEs

Abstract

The purpose of this study is to determine the role of social media as digital marketing for MSMEs. This research approach collects data through literature studies, which involve reading literature from various sources including books, articles, journals and reports using qualitative and deductive approaches. The findings in this study are that there are several types of social media that can be used by MSME actors as digital marketing tools, namely blogs, microblogs, video-sharing sites, picture-sharing sites, and social networking sites. Then there is also the role of social media as a digital marketing tool for MSMEs, including social media can build brand awareness, social media as a means of finding potential buyers, social media can build closeness with consumers, social media is one of the effective and direct promotional media to the target, and social media can dig up information from consumers and potential consumers.

References

Al Farisi, S., Iqbal Fasa, M., & Suharto. (2022). Peran Umkm (Usaha Mikro Kecil Menengah) Dalam Meningkatkan Kesejahteraan Masyarakat. Jurnal Dinamika Ekonomi Syariah, 9(1), 73–84. https://doi.org/10.53429/jdes.v9ino.1.307

Arianto, B., & Sofyan, H. (2022). Peran Media Sosial Bagi Penguatan Bisnis UMKM. Jurnal Riset Bisnis Dan Manajemen Tirtayasa (JRBMT), 6(2), 130–145.

Catur Rahayu Martiningtiyas, Hermawan, A., Chaniago, N., Baliartati, B. O., & Lestari, N. (2022). Peran Media Sosial untuk Pemasaran Digital. Dirkantara Indonesia, 1(1), 25–30. https://doi.org/10.55837/di.v1i1.30

Esha, M. P., Rimbano, D., Andrinaldo, A., & Kesuma, I. M. (2025). ANALISIS Perbandingan Keberhasilan Umkm Sebelum Dan Sesudah Penggunaan Quick Response Indonesia Standart (Qris) Kabupaten Musi Rawas. Jurnal Ilmiah Satyagraha, 8(1), 255–264. https://doi.org/10.47532/jis.v8i1.1241

Faizah, F. N. (2022). Eksistensi bisnis kuliner halal melalui digital marketing di era new normal. SERAMBI: Jurnal Ekonomi Manajemen Dan Bisnis Islam, 4(1), 85–98. https://doi.org/10.36407/serambi.v4i1.513

Fathurrohman, Y. E. (2016). Peran Media Sosial Sebagai Ujung Tombak Pemasaran Bagi Usaha Mikro Kecil Menengah (UMKM). Seminar Nasional Pembangunan Pertanian, 1(69), 508–515.

Fauziyah, L., & Prajawati, M. I. (2023). Persepsi dan Risiko QRIS sebagai Alat Transaksi Bagi UMKM. Ekonomis: Journal of Economics and Business, 7(2), 1159. https://doi.org/10.33087/ekonomis.v7i2.987

Haeruddin, N., Wahida, A., & Maming, R. (2023). Peran Media Sosial dan E-Commerce bagi UMKM dalam Meningkatkan Volume Penjualan. Jesya, 6(1), 625–637. https://doi.org/10.36778/jesya.v6i1.962

Hartono, R., Sudiarjo, A., Supriatman, A., & Perjuangan Tasikmalaya, U. (2022). Pemanfaatan Social Media Marketing Untuk Pemasaran Digital Bagi Umkm Tanaman Hias. PROFICIO: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 5(1), 2024.

Lestari, R., Hardini, R., Waluyo, T., & Elwisam, E. (2023). Strategi Meningkatkan Penjualan melalui Digital Marketing dan Branding Produk UMKM di Desa Gadog Cianjur Jawa Barat. Al-Kharaj : Jurnal Ekonomi, Keuangan & Bisnis Syariah, 6(2), 2208–2215. https://doi.org/10.47467/alkharaj.v6i2.5163

Lismayasari, P. H. K. (2019). Wisata Kuliner Halal : Suatu Tinjauan Strategis pemasaran klasik yang sifatnya konvensional dengan tujuan menghasilkan suatu pemikiran perangkat utama seperti gadget , web , SEO dalam menampilkan produk barang dan jasa. 16(01), 1–11.

Mardiah, A., Sunarni, Putri, N. R., Sono, M. G., & Putra, J. E. (2024). Strategi Pemasaran Digital Untuk UMKM Bismatik Di Era E-Commerce. El-Mal: Jurnal Kajian Ekonomi & Bisnis Islam, 5(11), 5464–5474.

Maria, V., Hidayatullah, A. F., Tunning Putri, U. E. D., Mursidah, N. N., Ramdhany, L. P., Sabilah, R., & Syauqi, F. A. (2024). Pemanfaatan Pemasaran Melalui Media Sosial Terhadap UMKM di Kota Serang. Benefits: Journal of Economics and Tourism, 1(1), 1–15. https://doi.org/10.69836/benefits-jeti.v1i1.37

Muljanto Silajadja, Pamela Magdalena, & Trinandari Prasetyo Nugrahanti. (2023). Pemanfaatan Media Sosial (Digital Marketing) untuk Pemasaran Produk UMKM. Cakrawala: Jurnal Pengabdian Masyarakat Global, 2(2), 88–100. https://doi.org/10.30640/cakrawala.v2i2.1001

Permadi, R. N. (2022). Pemanfaatan Media Sosial Sebagai Platform Utama Pemasaran Produk UMKM. Avant Garde, 10(1), 15. https://doi.org/10.36080/ag.v10i1.1695

Pratiwi, D., Ellyawati, N., & Permatasari, I. (2022). Strategi Pemasaran Digital Pada Usaha Fanny’S Food Samarinda Tahun 2021. Educational Studies: Conference Series, 2(1), 112–124. https://doi.org/10.30872/escs.v2i1.1204

Pujiningsih, R., & Muryanto, S. (2021). Peran Media Sosial Sebagai Media Pemasaran dan Branding Bisnis UMKM di Era Pandemi Covid-19 di Dusun Ngloran RT 01 RW 02, Desa Pilangpayung, Kecamatan Toroh, Kabupaten Grobogan. Senyum Boyolali, 2(1), 21–25. https://doi.org/10.36596/sb.v2i1.526

Putri, N. R., Ramdhani, S. S., Rachmawati, T. Y., Ekasanti, G., Mustajirin, J., Selviasari, R., Antasari, D. W., & Ayuanti, R. N. (2024). Manajemen: Konsep, Strategi, dan Aplikasi Bisnis. PT BUKULOKA LITERASI BANGSA Anggota, 70.

Rachmawati, D., Ramadhani, N., & Aulia Komarullah, T. (2021). Sosialisasi Peranan Digital Marketing bagi UMKM di Desa Ujung Genteng. Proceedings Uin Sunan Gunung Djati Bandung, 1(29), 13108–13112.

Rafiah, K. K., & Kirana, D. H. (2019). Analisis Adopsi Media Sosial Sebagai Sarana Pemasaran Digital Bagi UMKM Makanan dan Minuman di Jatinangor. Jesya (Jurnal Ekonomi & Ekonomi Syariah), 2(1), 188–198. https://doi.org/10.36778/jesya.v2i1.45

Sifwah, M. A., Nikhal, Z. Z., Dewi, A. P., Nurcahyani, N., Latifah, R. N., Program, S., Manajemen, F., Ekonomi, D., Bisnis, U., Pamulang, K. T., Selatan, P., & Banten, I. (2024). MANTAP: Journal of Management Accounting, Tax and Production E-Penerapan Digital Marketing Sebagai Strategi Pemasaran Untuk Meningkatkan Daya Saing UMKM. Mudrika Aqillah Sifwah, 2(1), 109–118.

Sulaksono, J. (2020). Peranan Digital Marketing Bagi Usaha Mikro, Kecil, Dan Menengah (Umkm) Desa Tales Kabupaten Kediri. Generation Journal, 4(1), 41–47. https://doi.org/10.29407/gj.v4i1.13906

Tjhin, S., Matahari, T., Arsyadi, R., Wahyuni, M. J. R. B., & Harditya, A. (2021). Strategi Branding: Peran Media Sosial dalam Memajukan Perekonomian Masyarakat Melalui UKM. Journal of Community Services: Sustainability and Empowerment, 1(01), 21–33. https://doi.org/10.35806/jcsse.v1i1.166

Widyaningrum, P. W. (2016). Peran Media Sosial sebagai Strategi Pemasaran pada Sewa Kostum Meiyu Aiko Malang. Al Tijarah, 2(2), 230. https://doi.org/10.21111/tijarah.v2i2.744

Downloads

Published

2025-06-30