DAMPAK KECERDASAN BUATAN (AI) TERHADAP PENGELOLAAN MANAJEMEN MEDIA ONLINE: STUDI KASUS PADA BLOKTUBAN.COM DAN BLOKBOJONEGORO.COM
DOI:
https://doi.org/10.34127/jrlab.v14i3.1658Keywords:
Artificial Intelligence (AI), Management, Online MediaAbstract
This research aims to analyze the impact of the application of artificial intelligence (AI) on the management of online media management, with case studies on blokTuban.com and blokBojonegoro.com. The approach used is descriptive qualitative, with data collection techniques through interviews, observation, and documentation. The results showed that the application of AI has begun to be carried out by both media, especially in the process of preparing content, analyzing reader traffic, and utilizing simple automation features. The positive impacts include increased work efficiency, accelerated news production, and content presentation that is more in line with audience needs. However, there are also negative impacts such as a potential decline in content originality, dependence on external platforms, and ethical challenges in the use of AI. This study also found that the main challenges in AI adoption include limited human resources, inadequate technological infrastructure, and the absence of internal regulations governing the use of such technology. Therefore, local media need to build a more systematic AI adoption strategy, along with improving digital literacy and developing relevant ethical guidelines in order to compete in the era of digital transformation.
References
Ali, W., & Hassoun, M. 2019. Artificial Intelligence and Automated Journalism: Contemporary Challenges and New Opportunities. International Journal of Media, Journalism and Mass Communications, Vol. 5, No. 1.
Ardial. 2014. Paradigma dan Model Penelitian Komunikasi. Jakarta: Bumi Aksara.
Asep Syamsul M. Romli. 2014. Jurnalistik Online. Bandung: Nuansa Cendikia.
Ashari, M. 2019. Jurnalisme Digital: Dari Pengumpulan Informasi Sampai Penyebaran Pesan. Vol. 4, No. 1.
Burhan Bungin. 2005. Penelitian Kuantatif, Komunikasi, Ekonomi, Kebijakan Publik, dan Ilmu Sosial lainnya. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.
Diana Lutfiana dan Nur Endah Retno Wuryandari. 2024. "Optimalisasi Public Relations: Bagaimana Peran AI?" Journal of Innovation Research and Knowledge, Vol. 4, No. 6, hlm: 3947-3954.
Djam’an Satori dan Aan Komariah. 2014. Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: Alfabeta.
Elvinaro Ardianto. 2011. Komunikasi 2.0 Teorisasi dan Implikasi. Yogyakarta: ASPIKOM.
Indah Suryawati. 2014. Jurnalistik Suatu Pengantar. Bogor: Ghalia Indonesia.
Indainanto, Y. I. 2020. Artificial Intelligence Dalam Rutinitas Media Online Artificial Intelligence Dalam Rutinitas Media Online.
Intelligence, A., & Di, A. I. 2021. Model Industri Bisnis Media Massa Pada Era Perkembangan Artificial Intelligence (AI) Di Indonesia. Vol. 4, No. 1.
Ismail Solihin. 2012. Pengantar Manajemen. Jakarta: Penerbit Erlangga.
James R. Situmorang. 2012. “Pemanfaatan Internet Sebagai New Media Dalam Bidang Politik, Bisnis, Pendidikan Dan Sosial Budaya.” Jurnal Administrasi Bisnis Vol. 8 No. 1.
Lexy J. Moleong. 2016. Metode Penelitian Kualitatif. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.
Lidwina, A. (2017). Sektor Industri Yang Telah Gunakan Kecerdasan Buatan. 1.
Mahyuddin. 2019. Sosiologi Komunikasi: Dinamika Relasi Sosial di Dalam Era Virtualistas. Makasar: Sofia CV. Loe.
Mamik. 2015. Metode Kualitatif. Sidoarjo: Penerbit Zifatama Publisher.
Muhammad Dimas Anugrah. 2024. "Peran Teknologi AI dalam Mengembangkan Algoritma Media Sosial: Tantangan dan Peluangnya." Jurnal Komunikan, Vol. 3. No. 2, hlm: 80-105.
Mulyadi, Muhammad. 2022. “Strategi Manajemen Sumber Daya Manusia Dalam Meningkatkan Kinerja Karyawan Melalui Analisis SWOT Pada Dealer Motor Yamaha CV. Sinar Utama Group di Tanjung Redeb.” Skripsi, Universitas Muhammadiyah Berau.
Nikmatul Maulidiyah, Nailin dan Manzilatun Nikmah, Ardini. 2022. “Peningkatan Kinerja Karyawan Berbasis Kecerdasan Emosional dan Lingkungan Kerja.” Jurnal Al-Idarah.
Octaviani, A., & Dewi, P. 2020. “Kecerdasan Buatan Sebagai Konsep Baru Pada Perpustakaan.” Vol. 4, No. 4, hlm: 453–460.
Putranto, A., Utoyo, A. W., Sarjana, P., Sahid, U., & Nusantara, B. 2022. Jurnal Mahardika Adiwidia. Hlm: 86–99
Qurata Ayuni, Cangara Hafied, dan Arianto. 2019. “Pegaruh Penggunaan Media Digital Terhadap Tingkat Penjualan Produk Kuliner Kemasan,” Jurnal Penelitian Komunikasi dan Opini Publik Vol. 23 No. 2, hlm: 131.
Raihan Saputra, M. Rizky Mahaputra, Farhan Saputra, M. Ridho Mahaputra. 2023. "Analisis Penerapan Artificial Intelligence terhadap Produktivitas Perusahaan Media Informasi." Jurnal Pendidikan Siber Nusantara (JPSN), Vol. 1. No. 2, hlm: 91-96.
Rina Primadha, 2008. “Peranan Fungsi Manajemen Dalam Menciptakan Kondisi Perusahaan Yang Sehat” Jurnal Manajemen Bisnis, Vol. 1, No. 3.
Ririh, K. R., Laili, N., Wicaksono, A., Tsurayya, S., Penelitian, P., Ilmu, M., & Teknologi, P. 2020. Studi Komparasi dan Analisis SWOT Pada Implementasi Kecerdasan Buatan (Artificial Intelligence) di Indonesia. Vol. 15, No. 2, hlm: 122–133.
Sabila Soraya Dewi, dan Sri Hastjarjo. 2024. "Persepsi Jurnalis Tentang Pemanfaatan Artificial Intelligence (AI) Dalam Pembuatan Berita: Studi Kasus Jurnalis Lokal Surakarta." Jurnal Komunikasi Massa, Vol. 17, No. 2, hlm: 95-102.
Sentot Harman. 2010. “Fungsi Pengawasan Dalam Penyelenggaraan Manajemen Korporasi” Jurnal Manajemen dan Kewirausahaan, Vol. 2, No. 1, hlm: 19.
Septiawan Santana K. 2005. “Jurnalisme Kontemporer. Jakarta: Yayasan Obor Indonesia.
Siyoto, Sandu, Sodik, M. Ali. 2015. Dasar Metodologi Penelitian. Sleman: Litera Media Publishing.
Sugiyono. 2007. Statistik untuk Penelitian. Jakarta, Alfabeta.
Sugiyono. Memahami Penelitian Kualitatif. Bandung: Alfabeta, 2013.
Sukmadinata, Nana Syaodih. 2011. Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Wang, Q., & Goel, A. K. 2022. Mutual Theory of Mind for Human-AAI Communication. ArXiv Preprint, 1-7.
Wenef Natalia Palamba, Petrus Ma’na, Yoel Pasae, Asrin Tandi. 2024. “Strategi Peningkatan Kinerja Karyawan Bank Negara Indonesia Kantor Cabang Pembantu Makale”, Jurnal Ilmiah Manajemen dan Bisnis.
Winda Sari. 2012. “Penerapan Fungsi Manajemen Dalam Pengelolaan Pepustakaan” Jurnal Imu Informasi Kepustakaan dan Kearsipan”. Vol. 1, No. 1, hlm: 41.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Author

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Jurnal Lentera Bisnis disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi-BerbagiSerupa 4.0 Internasional.
Berdasarkan ciptaan pada https://plj.ac.id/ojs/index.php/jrlab