MEMBANGUN BRANDING MELALUI KOMUNIKASI DIGITAL
DOI:
https://doi.org/10.34127/jrlab.v14i2.1665Keywords:
Branding, Digital, CommunicationAbstract
The purpose of this study is to determine the effectiveness of building branding through digital communication. This research approach collects data through literature studies, which involve reading literature from various sources including reports, books, articles, and journals using qualitative and deductive approaches. The results of this study are that building branding through digital communication is not just following trends, but a strategic need in facing the dynamics of the modern market. Digital communication allows brands to reach a wider audience, establish more personal relationships, and manage brand image efficiently and measurably. With the right strategies such as building a strong digital identity, optimizing social media, providing quality content, optimizing websites and SEO, email marketing, and collaborating with influencers can form strong branding
References
Abdullah, A., & Maisyaroh, J. (2024). Strategi Komunikasi Digital dalam Membentuk Opini Publik untuk Mendukung Brand Image Madrasah Aliyah Nurul Jadid. JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 7(2), 1571–1578. https://doi.org/10.54371/jiip.v7i2.3925
Ainun, N., Maming, R., & Wahida, A. (2023). Pentingnya Peran Logo Dalam Membangun Branding Pada Umkm. Jesya, 6(1), 674–681. https://doi.org/10.36778/jesya.v6i1.967
Andzani, D., & Irwansyah. (2023). Dinamika Komunikasi Digital: Tren, Tantangan, dan Prospek Masa Depan. Jurnal Syntax Admiration, 4(11), 1964–1976. https://doi.org/10.46799/jsa.v4i11.743
Arifudin, D., Heryanti, L., & Pramesti, D. (2021). Pelatihan Desain Mockup dan Logo Sebagai Branding Produk Untuk Meningkatkan Nilai Jual Bagi UMKM d. Jurnal Masyarakat Mandiri, 5(5), 2640–2651.
Deva Satria Pamungkas, Indra Bahari Saputra, & April Laksana. (2024). Strategi Komunikasi Digital Melalui Media Sosial Untuk Membangun Kepercayaan Konsumen. Konsensus : Jurnal Ilmu Pertahanan, Hukum Dan Ilmu Komunikasi, 1(6), 88–94. https://doi.org/10.62383/konsensus.v1i6.461
Fanaqi, C., Pratiwi, R. M., & Firmansyah, F. (2020). Strategi Branding Pelaku Usaha Pariwisata di Masa Pandemi. Business Innovation and Entrepreneurship Journal, 2(4), 263–273. https://doi.org/10.35899/biej.v2i4.172
Farid, R. (2017). Kajian Strategi Branding Clothing Unkl347. Wimba : Jurnal Komunikasi Visual, 8(1). https://doi.org/10.5614/jkvw.2017.8.1.4
Ferbita, L. V., Setianti, Y., & Dida, S. (2020). Strategi Digital Branding Lembaga Ilmu Pengetahuan Indonesia (LIPI) Melalui Media Sosial. Journal Acta Diurna, 16(2), 113–136. https://doi.org/10.20884/1.actadiurna.2020.12.2.2865
Hidayat, M. T. (2022). Pola Komunikasi Digital Perusahaan Nasional Dan Multinasional Selama Pandemi Covid-19. Perspektif Komunikasi: Jurnal Ilmu Komunikasi Politik Dan Komunikasi Bisnis, 6(2), 231. https://doi.org/10.24853/pk.6.2.231-246
Hidayati, F. R. (2021). Komunikasi Politik dan Branding Pemimpin Politik Melalui Media Sosial: A Conceptual Paper. Jurnal Lensa Mutiara Komunikasi, 5(2), 145–161. https://doi.org/10.51544/jlmk.v5i2.2385
Panjalu, J. F., Muslikhah, R. S., & Utami, T. L. W. (2024). Pemasaran Digital untuk Branding dalam Pengembangan UMKM di Indonesia. Jurnal Informatika Komputer, Bisnis Dan Manajemen, 22(1), 69–79. https://doi.org/10.61805/fahma.v22i1.109
Parameswari, D. M. (2024). Strategi Pemanfaatan Media Sosial Dalam Komunikasi Digital Partai Amanat Nasional. Jurnal Media Akademik (Jma), 2(1), 329–353. https://doi.org/https://doi.org/10.62281/v2i1.89
Pertiwi, F., & Irwansyah, I. (2020). Personal Branding Ria Ricis Pada Media Sosial Instagram. Jurnal Penelitian Komunikasi, 23(1), 15–30. https://doi.org/10.20422/jpk.v23i1.631
Sari, W. P., Sholihah, Z., & Masali, F. (2023). Digital Branding Umkm Melalui Komunikasi Visual. Jurnal ABDI: Media Pengabdian Kepada Masyarakat, 8(2), 129–134. https://doi.org/10.26740/abdi.v8i2.15923
Solihin, O., Anggreany, S. Rais, R., & Siregar, B. (2023). Komunikasi Digital Untuk Motivasi Generasi Z Meningkatkan Keterlibatan Dalam Bidang Pertanian Indonesia. Jurnal Forum Penelitian Agro Ekonomi, 41(2), 79–95.
Susilawati, I. M., & Harun, M. (2017). Analisis SWOT sebagai Dasar Strategi Branding pada Madrasah Ibtidaiyah Alhidayah, Cireunde, Ciputat. Tarbawi, 3(1), 111–128. http://jurnal.uinbanten.ac.id/index.php/tarbawi/article/view/1783
Syafruddin Pohan, Sofya Rahma Nasution, & Ratna Sari. (2024). Analisis Komunikasi Digital Aplikasi Sihalal pada Pemilik UMKM di Kabupaten Serdang Bedagai. MUKASI: Jurnal Ilmu Komunikasi, 3(1), 1–16. https://doi.org/10.54259/mukasi.v3i1.2112
Syahrullah, M. (2023). Strategi Branding Sebagai Upaya Optimalisasi Pengumpulan Wakaf. Jurnal Islamika, 6(1), 1–13. https://doi.org/10.37859/jsi.v6i1.5286
Umam Assa’ady, M. C., Febriana, W., Wardi, P. A., Talidobel, S., & Nirwana, B. N. (2024). Eksplorasi Strategi Branding dalam Meningkatkan Citra Perusahaan di Era Digital. TheJournalish: Social and Government, 5(4), 409–419. https://doi.org/10.55314/tsg.v5i4.853
Widarini, D. A., Kusuma, E. S., & Antiey, M. N. (2024). Strategi Komunikasi Digital dalam Penyebaran Informasi GEDSI. Jurnal Pustaka Dianmas, 4(2), 95–104. https://doi.org/https://doi.org/10.32509/dianmas.v4i2.4997
Wulandari, Y. F., Caesariano, L., Murtiadi, & Bastian, Y. (2021). Virtual Tour Sebagai Media Komunikasi Digital Dalam Pelayanan Museum Kehutanan di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Media Penyiaran, 01(01), 11. https://doi.org/https://doi.org/10.31294/jmp.v1i1.389
Zarkasyi, M. I. (2021). Pengaruh Literasi Keuangan, Financial Technology, dan Gaya Hidup terhadap Perilaku Keuangan Guru Taman Kanak-Kanak. Al-Kharaj : Jurnal Ekonomi, Keuangan & Bisnis Syariah, 4(2), 290–307. https://doi.org/10.47467/alkharaj.v4i2.640
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Author

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Jurnal Lentera Bisnis disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi-BerbagiSerupa 4.0 Internasional.
Berdasarkan ciptaan pada https://plj.ac.id/ojs/index.php/jrlab