PERAN EKONOMI KREATIF DALAM MENINGKATKAN PEMBERDAYAAN SOSIAL KOMUNITAS LOKAL

Authors

  • Rizal Perlambang Politeknik Negeri Jember
  • Syaifullah MS UIN Datokarama Palu
  • Najdah Thalib Universitas Musamus merauke
  • Cahyo Budi Santoso Universitas Harapan Bangsa
  • Basnendar Herry Prilosadoso Institut Seni Indonesia Surakarta

DOI:

https://doi.org/10.34127/jrlab.v14i2.1683

Keywords:

Creative Economy, Social Empowerment, Local Community

Abstract

In the current era of globalization and digitalization, economic development does not only focus on the industrial and agricultural sectors, but also leads to the development of the creative economy sector. The creative economy, which is based on ideas, creativity and innovation, has become a new driving force in encouraging inclusive and sustainable economic growth. The aim of this research is to determine the role of the creative economy in increasing the social empowerment of local communities. The research uses a qualitative approach with a case study design. The analysis process includes coding data, identifying themes, and interpreting findings in the context of community empowerment through local skills. Triangulation of data sources and member check techniques are used to increase the credibility of research results. The results of this research found that the creative economy has a broad scope and a significant contribution to various aspects of the economy in Indonesia, especially in terms of increasing Gross Domestic Product (GDP), creating jobs, increasing tourism, and empowering local communities. In this section, we will discuss in more depth the role of creative economics in increasing the empowerment of local communities, its impact on job creation, its relationship with the tourism sector, as well as the opportunities and challenges faced by this sector in Indonesia.

References

Asnuryati. (2023). Strategi Pengembangan Ekonomi Berkelanjutan di Desa: Mendorong Pemberdayaan Komunitas dan Kemandirian Ekonomi Lokal. Innovative: Journal Of Social Science Research, 3(2), 2175–2183.

Bahasoan, H., & Wargadinata, B. (2025). Pemberdayaan Pemimpin Desa dalam Mendorong UMKM dan Ekonomi Kreatif Lokal Berbasis Desa Wisata. Jurnal Pengabdian Masyarakat, 5(2), 142–147. https://doi.org/10.59818/jpm.v5i2.1478

Damayanti, R., Rimawan, M., Alwi, A., Putri Cahyati, I., & Sulistiyanti, I. (2024). Pemberdayaan Masyarakat Melalui Potensi Lokal untuk Pengembangan Ekonomi Kreatif di Kelurahan Lelamase. Karya Nyata: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 120–125. https://pkm.lpkd.or.id/index.php/KaryaNyata

Gurnayati, N., Mutiara, Sutarlin, D. M., & Novita, Y. (2025). Sinergi Inovasi Ekonomi Kreatif Dan Kewirausahaan Sosial Dalam Pemberdayaan Komunitas Lokal Di Era Digital. Pediaqu : Jurnal Pendidikan Sosial Dan Humaniora, 4(3), 5266–5271.

Habeahan, A., Tarigan, C. I. V., Sinaga, D., & Aulia, D. (2021). Strategi Pemberdayaan Masyarakat Dalam Mengembangkan Ekonomi Kreatif Di Era Society 5.0. Jurnal Akademik Pengabdian Masyarakat, 3(4), 312–324.

Halil, H. (2022). Pemberdayaan Masyarakat Berbasis Ekonomi Kreatif dalam Meningkatkan Kemandirian Ekonomi Masyarakat Desa Kaduara Timur Kecamatan Pragaan Kabupaten Sumenep. Ibrah: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(2), 99–112. https://doi.org/10.47766/ibrah.v1i2.1024

Herawati, S., Sunarya, A., & Roekminiati, S. (2025). Peningkatan Daya Saing Produk Songkok Lokal Lamongan Melalui Program Pemberdayaan Ekonomi Kreatif. WISSEN: Jurnal Ilmu Sosial Dan Humaniora, 3(2), 234–243.

Hidayah, M. I., Juliani, P., Marini, Alamri, A. R., Kolanus, L. E., & Astuti, C. W. (2024). Pemberdayaan Masyarakat dalam Meningkatkan Ekonomi Lokal Melalui Produksi Kain Tenun di Kampung Tenun Khatulistiwa. Sosietas, 13(2), 163–177. https://doi.org/10.17509/sosietas.v13i2.64983

Ismaya, B. (2024). Pelatihan Pengembangan Ekonomi Kreatif Melalui Pemberdayaan Masyarakat di Desa Batujaya Karawang. SABAJAYA Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(06), 279–286.

Judijanto, L., Syahputra, M. H. I., & Djunaidi, F. G. (2025). Kontribusi Ekonomi Kreatif terhadap Pemberdayaan Komunitas Lokal di Era Digital di Indonesia. Sanskara Ilmu Sosial Dan Humaniora, 2(02), 76–85. https://doi.org/10.58812/sish.v2i02.545

Junaedi, S. R. P., & Rojali, R. (2024). Penguatan Ekonomi Kreatif Lokal melalui Pelatihan Kewirausahaan Digital di Komunitas Masyarakat. ADI Pengabdian Kepada Masyarakat, 5(1), 33–41. https://doi.org/10.34306/adimas.v5i1.1132

Lestari, S., & Persada, E. T. (2024). Peran Pendidikan Sosial dan Kreativitas Digital dalam Pemberdayaan Masyarakat Era Digital. ADI Pengabdian Kepada Masyarakat, 5(1), 27–32. https://doi.org/10.34306/adimas.v5i1.1127

Lubis, A., Fatimah, Z., & Abnur, A. (2025). Peran Ekonomi Kreatif Dalam Meningkatkan Kreativitas Dan Inovasi Produk Pariwisata Di Kota Batam Melalui Perspektif Kewirausahaan. Jurnal Mata Pariwisata, 4(1), 1–6.

Nasila, R., & Napu, I. A. (2024). Strategi Baru dalam Mendukung Kewirausahaan Sosial untuk Pemberdayaan Ekonomi Masyarakat Marginal di Kabupaten Bone Bolango, Provinsi Gorontalo. Journal of Education Research, 5(4), 4853–4867. https://doi.org/10.37985/jer.v5i4.1671

Pathuansyah, Y., Lubis, R. M. O., & Paisah, N. (2024). Pemberdayaan Masyarakat Berbasis Ekonomi Kreatif dalam Meningkatkan Kemandirian Ekonomi Masyarakat Desa Parsalakan Angkola Barat Tapanuli Selatan. Jurnal Transformasi Pendidikan Indonesia, 2(3), 218–225. https://jurnal.ypkpasid.org/index.php/jtpi/article/view/120

Rahmat, A., Suci, A., & Abdillah, M. R. (2023). Menuju Transformasi Desa Kreatif: Sebuah Tinjauan Literatur. Jurnal Komunitas Sains Manajemen, 2(4), 271–278.

Ridwan, R., & Surya, C. (2018). Pemberdayaan Masyarakat Desa Dalam Mengembangkan Ekonomi Kreatif Di Desa Citengah Kabupaten Sumedang. Jrak, 10(1), 28–33. https://doi.org/10.23969/jrak.v10i1.1059

Rizkiawan. (2024). Pemberdayaan Ekonomi Komunitas melalui Pengembangan Industri Kreatif di Kalimantan Timur. Jurnal Mirai Management, 9(3), 410–424. https://journal.stieamkop.ac.id/index.php/mirai/article/view/8085%0Ahttps://journal.stieamkop.ac.id/index.php/mirai/article/download/8085/5300

Siregar, A. A. (2025). Pemberdayaan Masyarakat Melalui Ngecobar Bersama Gayatri Sebagai Peningkatan Ekonomi Kreatif Di Pantai Kembar Kebumen. Journal of Community Empowerment, 4(1), 74–80. http://journal.ummat.ac.id/index.php/jce/article/view/31736

Yulitasari, L., Suryanto, T., & Hilal, S. (2023). Pemberdayaan Ekonomi Kreatif Berbahan Dasar Rotan Dan Tempurung Kelapa. Jurnal Abdimas Bina …, 4(2), 1495–1500. https://jabb.lppmbinabangsa.id/index.php/jabb/article/view/770%0Ahttps://jabb.lppmbinabangsa.id/index.php/jabb/article/download/770/365

Zidan, M., Khaerunnisa, F., & Maharani, A. S. (2024). Peran Komunitas UMKM Kuliner dalam Pemberdayaan Masyarakat Kota Serang. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Non Formal FKIP Untirta, 218–223.

Downloads

Published

2025-07-27