PENGARUH KUALITAS PRODUK TERHADAP LOYALITAS KONSUMEN YANG DIMEDIASI OLEH KEPUASAN KONSUMEN PADA PRODUK POP MIE DI KOTA BANDUNG

Authors

  • Intan Lidia Universitas Jendera Achmad Yani
  • Siti Herawati Universitas Jenderal Achmad Yani

DOI:

https://doi.org/10.34127/jrlab.v14i3.1758

Keywords:

Product Quality, Customer Satisfaction, Customer Loyalty

Abstract

This research aims to analyze the influence of product quality on consumer loyalty which is mediated by consumer satisfaction with Pop Mie products in Bandung City. This research uses a quantitative approach with a survey method by distributing questionnaires to 140 respondents who have consumed Pop Mie in the last three months. The sampling technique uses purposive sampling. Data analysis was carried out using simple and multiple regression to test three direct hypotheses, and the Sobel test to test mediation effects. The research results show that product quality has a positive and significant effect on consumer satisfaction. However, product quality does not have a direct effect on consumer loyalty. On the other hand, consumer satisfaction has been proven to have a positive and significant effect on consumer loyalty. Apart from that, consumer satisfaction also acts as a significant mediator in the relationship between product quality and consumer loyalty. These findings emphasize the importance of creating satisfaction as the key to building loyalty towards Pop Mie products

References

Amaranggana, A., & Rahanatha, G. B. (2018). Peran Kepuasan Dalam Memediasi Pengaruh Kualitas Produk Terhadap Loyalitas Pelanggan. E-Jurnal Manajemen Unud.

Dewantoro, D. H., Wisnalmawati, & Y. I. (2021). Pengaruh Kualitas Produk Terhadap Loyalitas Pelanggan Dimediasi Oleh Kepuasan Pelanggan (Survai Pada Coffee Shop Fihi Pekanbaru). 27.

Hanifah, A. N., & Hafid Nurmansyah, A. A. (2024). Pengaruh Kualitas Produk Terhadap Loyalitas Pelanggan Yang Dimediasi Oleh Kepuasan Pelanggan Pada Toko Dunkin’ Donuts Di Kota Bandung. Journal Of Economic, Business And Accounting, 4238.

Marziana, N. B. (2023). Pengaruh Kualitas Produk Terhadap Loyalitas Pelanggan Yang Dimediasi Oleh Kepuasan Pelanggan (Studi Pada Pelanggan Kosmetik Make Over Malang).

Mulyono, D. (2023). 9 Kota Terbesar Di Jawa Barat Dengan Jumlah Penduduk Terbanyak, Bandung Urutan Kedua. Retrieved From Https://Terasbandung.Com/2023/01/09/9-Kota-Terbesar-Di-Jawa-Barat-Dengan-Jumlah-Penduduk-Terbanyak-Bandung-Urutan-Kedua

Mustafidah, A., & Mustikowati, R. I. (2023). Pengaruh Kualitas Produk Terhadap Loyalitas Dimediasi Kepuasan Konsumen. Journal Riset Mahasiswa Manajemen.

Nopitasari, N., Sentosa, E., & Nursina. (2024). Pengaruh Harga Dan Kualitas Produk Terhadap Loyalitas Pelanggan Melalui Kepuasan Pelanggan. Ikraith-Ekonomika.

Putri, K. A., & Rastini, N. M. (2022). PERAN KEPUASAN KONSUMEN MEMEDIASI PENGARUH KUALITAS PRODUK TERHADAPLOYALITAS PELANGGAN(STUDI PADA KONSUMEN TEH GELAS DI KOTA DENPASAR). E-Jurnal Manajemen.

Ramadhan, M. Y., & Budiarti, A. (2024). Pengaruh Kualitas Produk Dan Harga Terhadap Loyalitas Pelanggan Dimediasi Kepuasan Pelanggan Pada Es Teh Indonesia. Jurnal Ilmu Dan Riset Manajeme

Ramadhan, R. H., & Susila, I. (2024). Analisis Pengaruh Kualitas Produk Dan Harga Terhadap Loyalitas Pelanggan Yang Di Mediasi Oleh Kepuasan Pelanggan. Jurnal Bina Bangsa Ekonomika.

Sekaran, U., & Bougie, R. (2017). Metode Penelitian Untuk Bisnis : Pendekatan Pengembangan-Keahlian. Jakarta: Salemba Empat.

Tjiptono, F. (2018). Pemasaran Jasa-Prinsip, Penerapan, Dan Penelitian.

Yunaji, A. P., & Dwiridotjahjono, J. (2023). Pengaruh Persepsi Kualitas Dan Citra Merek Terhadap Loyalitas Melalui Kepuasan Pelanggan Sebagai Variabel Intervening (Studi Pada Konsumen Pop Mie Di Rungkut, Surabaya). Management Studies And Enterpreneurship Journal, 5070-5071

Downloads

Published

2025-10-09