ANALISIS MEDIA SOSIAL DAN MARKETPLACE UNTUK MENGEMBANGKAN PEMASARAN UMKM
DOI:
https://doi.org/10.34127/jrlab.v14i3.1844Keywords:
Social Media, Marketplace, MSMEsAbstract
This study aims to analyze social media and marketplaces to develop MSME marketing. The type of research used is descriptive qualitative. The research subjects were 28 MSMEs. Data collection techniques used interviews, observation, and documentation. The results of this study are for social media platforms, Instagram ranks highest as the most widely used platform, followed by TikTok, then Facebook, WhatsApp Business, and finally YouTube with the lowest percentage. Meanwhile, for marketplace platforms, Shopee is the most dominant platform used by MSMEs, followed by Tokopedia in second place, while Lazada is in last place with a relatively small number of users. MSMEs that are able to optimally utilize these two platforms with creative, consistent, and adaptive strategies will have a greater opportunity to grow and survive in increasingly dynamic business competition.
References
Akhmad, K. A. (2015). Pemanfaatan Media Sosial bagi Pengembangan Pemasaran UMKM (Studi Deskriptif Kualitatif pada Distro di Kota Surakarta). DutaCom Journal, 9(1), 43–54. http://journal.stmikdb.ac.id/index.php/dutacom/article/view/17
Al Farisi, S., Iqbal Fasa, M., & Suharto. (2022). Peran Umkm (Usaha Mikro Kecil Menengah) Dalam Meningkatkan Kesejahteraan Masyarakat. Jurnal Dinamika Ekonomi Syariah, 9(1), 73–84. https://doi.org/10.53429/jdes.v9ino.1.307
Ana, W., Sophan, T. D. F., Nisa, C., & Sanggarwati, D. A. (2021). Pengaruh Pemasaran Media Online Dan Marketplace Terhadap Tingkat Penjualan Produk Umkm Cn Collection Di Sidoarjo. Media Mahardhika, 19(3), 517–522. https://doi.org/10.29062/mahardika.v19i3.274
Arianto, B., & Sofyan, H. (2022). Peran Media Sosial Bagi Penguatan Bisnis UMKM. Jurnal Riset Bisnis Dan Manajemen Tirtayasa (JRBMT), 6(2), 130–145.
Artaya, I. P., & Purworusmiardi, T. (2019). Efektifitas Marketplace Dalam Meningkatkan Konsentrasi. Ekonomi Dan Bisnis, Universitas Narotama Surabaya, April, 1–10.
Fathurrohman, Y. E. (2016). Peran Media Sosial Sebagai Ujung Tombak Pemasaran Bagi Usaha Mikro Kecil Menengah (UMKM). Seminar Nasional Pembangunan Pertanian, 1(69), 508–515.
Fauziyah, L., & Prajawati, M. I. (2023). Persepsi dan Risiko QRIS sebagai Alat Transaksi Bagi UMKM. Ekonomis: Journal of Economics and Business, 7(2), 1159. https://doi.org/10.33087/ekonomis.v7i2.987
Hadi, W. N., Latifah, U., & Fadel, M. (2023). Peran Marketplace pada UMKM Kota Probolinggo Sebagai Alternatif Bisnis di Era Teknologi Informasi. Briliant: Jurnal Riset Dan Konseptual, 8(2), 400. https://doi.org/10.28926/briliant.v8i2.1387
Haeruddin, N., Wahida, A., & Maming, R. (2023). Peran Media Sosial dan E-Commerce bagi UMKM dalam Meningkatkan Volume Penjualan. Jesya, 6(1), 625–637. https://doi.org/10.36778/jesya.v6i1.962
Manurung, M., & Juliana putri, J. P. (2025). Peran Marketplace Dalam Meningkatkan Akses Pemasaran Umkm Di Indonesia. AB-JOIEC: Al-Bahjah Journal of Islamic Economics, 2(02), 74–81. https://doi.org/10.61553/abjoiec.v2i02.249
Maria Nila Anggia, & Muhammad Rifki Shihab. (2019). Strategi Media Sosial Untuk Pengembangan Umkm. Jurnal Terapan Teknologi Informasi, 2(2), 159–170. https://doi.org/10.21460/jutei.2018.22.125
Permadi, R. N. (2022). Pemanfaatan Media Sosial Sebagai Platform Utama Pemasaran Produk UMKM. Avant Garde, 10(1), 15. https://doi.org/10.36080/ag.v10i1.1695
Rachma, N., & Fahrurrozirahman, F. (2022). Analisis Pemanfaatan Pemasaran Di Media Sosial Dan Marketplace Dalam Meningkatkan Penjualan Di Masa Pandemi Pada Umkm Industri Rumahan Di Desa Karang Kedawang Kecamatan Sooko Kabupaten Mojokerto. Jurnal Ilmu Manajemen (JIMMU), 7(1), 1–26. https://doi.org/10.33474/jimmu.v7i1.14459
Rafiah, K. K., & Kirana, D. H. (2019). Analisis Adopsi Media Sosial Sebagai Sarana Pemasaran Digital Bagi UMKM Makanan dan Minuman di Jatinangor. Jesya (Jurnal Ekonomi & Ekonomi Syariah), 2(1), 188–198. https://doi.org/10.36778/jesya.v2i1.45
Rahmah, Z. Z., Rahmah, Y., Purnama, C., Fatmah, D., & Rahmah, M. (2022). Strategi Peningkatan Pemasaran Melalui Media Sosial Terhadap UMKM di Desa Kintelan (Studi Kasus UMKM di Desa Kintelan Kelurahan Puri Kabupaten Mojokerto). Budimas : Jurnal Pengabdian Masyarakat, 4(1), 1–12. https://doi.org/10.29040/budimas.v4i1.3081
Saputri, S. A., Berliana, I., Berliana, I., & Nasrida, M. F. (2023). Peran Marketplace Dalam Meningkatkan Daya Saing Umkm Di Indonesia. KNOWLEDGE: Jurnal Inovasi Hasil Penelitian Dan Pengembangan, 3(1), 69–75. https://doi.org/10.51878/knowledge.v3i1.2199
Septiani, L., & Santoso, B. (2024). Pengaruh Marketplace Tokopedia Terhadap Peningkatan Penjualan Di Toko RMX Purwokerto. Jurnal Bisnis Dan Manajemen, 2(2), 343–356. https://doi.org/https://doi.org/10.61930/jurbisman.v2i2.612
Sopali, M. F., Charli, C. O., & Dewi, R. C. (2022). Optimalisasi Desain Promosi Melalui Sosial Media Dan Marketplace Dalam Pemasaran Online Untuk Meningkatkan Penjualan Pada Umkm Kampung Akrilik. Prima : Portal Riset Dan Inovasi Pengabdian Masyarakat, 1(4), 33–42. https://doi.org/10.55047/prima.v1i4.259
Syuhardi, Y. I., Sutrisno, D., Sonny, M., & Trista, R. T. (2025). Pendampingan UMKM dalam Pemasaran Produk Melalui Media Sosial dan Marketplace. 2(2), 377–383. https://doi.org/https://doi.org/10.62710/pcd3q350
Ustadus Sholihin, & Imam Mukhlis. (2023). Penggunaan Media Sosial dan Market Place Untuk Mengembangkan Pemasaran UMKM. Jurnal Bintang Manajemen, 1(4), 204–218. https://doi.org/10.55606/jubima.v1i4.2266
Veranita, M., Almamalik, L., & Ikhsan, S. (2022). Pemanfaatan Pemasaran Melalui Media Sosial oleh UMKM Di Era Pandemi. Coopetition : Jurnal Ilmiah Manajemen, 13(1), 89–96. https://doi.org/10.32670/coopetition.v13i1.590
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Author

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Jurnal Lentera Bisnis disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi-BerbagiSerupa 4.0 Internasional.
Berdasarkan ciptaan pada https://plj.ac.id/ojs/index.php/jrlab